Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /www/textpattern/lib/txplib_db.php on line 14 P H O E N I X: Gürzenich-Orchester

Gürzenich-Orchester


Die Wurzeln des Gürzenich-Orchester reichen zurück bis zur Gründung der großen und kleinen Domkapelle im 15. Jahrhundert, die bis zum Ende des 18. Jahrhunderts die Kirchenmusik ebenso zu versorgen hatten wie auch das Konzertwesen und die Theatermusik in Köln. 1827 übernahm die “Cölner Concert-Gesellschaft” unter dem Patronat betuchter und kunstengagierter Bürger die Trägerschaft. Sie organisierte die “Gesellschaftskonzerte” bzw. “Abonnementskonzerte”, die seit 1857 in Gürzenich stattfanden, und die u.a. in Köln ausgetragenen Niederrheinischen Musikfeste mit Felix Mendelsohn Bartholdy als Dirigenten. Außerdem verpflichtete sie Städtische Kapellmeister wie Conradin Kreutzer, Heinrich Dorn, Ferdinand Hiller, Franz Wüllner oder Fritz Steinbach.

Stets kamen führende Dirigenten und Komponisten der Zeit wie Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms oder Strawinsky zum Kölner Traditionsorchester. Bedeutende Werke wie Brahms’ “Doppelkonzert op. 102”, Richard Strauss’ “Till Eulenspiegels lustige Streiche” und “Don Quixote” oder Mahlers 5. Symphonie wurden dem Gürzenich-Orchester zur Uraufführung anvertraut, ebenso Max Regers “Hiller-Variationen” oder Bernd Alois Zimmermanns “Konzert für Orchester”.

Von 1945 bis 1974 stand Günter Wand, Nachfolger von Hermann Abendroth und Eugen Papst, dem Orchester als Kapellmeister vor. Und während er das klassisch-romantische Repertoire intensivierte, wurden die Zeitgenossen Paul Hindemith, Ernst Krenek, Werner Egk, Olivier Messiaen, Wolfgang Fortner, Bernd Alois Zimmermann und Hans Werner Henze nicht vergessen.

Immer wieder wurden Komponisten wie Karlheinz Stockhausen, Witold Lutoslawski oder Krzysztof Penderecki eingeladen, eigene Werke mit dem Gürzenich-Orchester zu dirigieren. Nicht zu vergessen die Parade der Solisten, die im 20. Jahrhundert mit dem Orchester auftraten: etwa die Pianisten Eugen d’ Albert, Ferruccio Busoni, Clara Schumann, Wladimir Horowitz, Edwin Fischer, Claudio Arrau, Clara Haskil, Wilhelm Backhausen, Walter Gieseking, Alfred Brendel, Maurizio Pollini und Radu Lupu; oder die Geiger Joszef Szigeti, Adolf Busch, Carl Flesch, Bronislaw Hubermann, Jascha Heifetz, Wolfgang Schneiderhan, Henryk Szeryng, Frank Peter Zimmermann und Anne-Sophie Mutter. 1975 übernahm Yuri Ahronovitch das Amt des Gürzenich-Kapellmeisters, bis ihm elf Jahre später Marek Janowski folgte. 1986 wurde die neu eröffnete Kölner Philharmonie zum Stammsitz des Gürzenich-Orchesters. Mit der Ernennung von James Conlon zum Generalmusikdirektor der Stadt Köln 1991 fand das Orchester den Anschluss an das internationale Musikgeschäft, was zahlreiche Konzertreisen bestätigen. Sehr intensiv war in den letzten Jahren die Aufnahmetätigkeit des Gürzenich-Orchesters mit James Conlon. Zahlreiche internationale Schallplattenpreise erhielt insbesondere der Zemlinsky-Zyklus (EMI), aber auch die Reihe “Violinkonzerte des 20. Jahrhunderts” mit Vladimir Spivakov als Solist sowie eine CD mit Werken von Viktor Ullmann (Capriccio). Unter der Leitung von Dimitrij Kitajenko ist eine Schostakowitsch-Gesamtaufnahme entstanden, die bei Capriccio erschienen ist. Dafür erhielt das Orchester den MIDEM Classical Award 2006 und den ECHO Klassik 2006.

Seit der Spielzeit 2003/2004 ist Markus Stenz Gürzenich-Kapellmeister uns seit “2004/5 Generalmusikdirektor der Stadt Köln. Im Frühjahr 2004 wurde das Gürzenich-Orchester unter seiner Leitung vom Deutschen Musikverleger-Verband e.V. für “Das beste Konzertprogramm der Saison 2003/2004” ausgezeichnet. Im Oktober 2005 führten Markus Stenz und das Gürzenich-Orchester das weltweit einmalige Projekt “Go live!” ein – alle Konzerte des Gürzenich-Orchesters in der Kölner Philharmonie werden live mitgeschnitten und direkt im Anschluss als “Sofort-CD” oder zum Abspeichern auf dem MP3-Player verkauft. Für dieses international beachtete Angebot erhielt das Orchester beim Kulturpreis NRW Ticket 2006 den Sonderpreis für innovatives Marketing und wurde außerdem mit dem Live Entertainment Award 2006/2007 ausgezeichnet.

The roots of the Gürzenich Orchestra go back to the foundation of the great and small cathedral orchestras in the 15th century, which until the end of the 18th century were responsible for providing church music as well as concert and theatre music in Cologne. In 1827, the “Cölner Concert-Gesellschaft” (Cologne Concert Society) took over the funding under the patronage of wealthy citizen committed to the arts. They organised the “society concerts” or “subscriptions concerts”, which took place in Gürzenich from 1857, and the Lower Rhine Music Festivals, which were held at venues including Cologne and featured Felix Mendelssohn Bartholdy as the conductor. Moreover, they appointed the city’s music directors, including Conradin Kreutzer, Heinrich Dorn, Ferdinand Hiller, Franz Wüllner and Fritz Steinbach.

Leading conductors and composers of the time such as Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms and Stravinsky always came to the Cologne orchestra with the wealth tradition. The premieres of major works such as Brahms’ “Double Concerto op. 102”, Richard Strauss’ “Till Eulenspiegel’s Merry Pranks” and “Don Quixote” and Mahler’s 5th Symphony were entrusted to the Gürzenich Orchestra, as were Max Reger’s “Hiller Variations” and Bernd Alois Zimmermann’s “Concerto for Orchestra”.

From 1945 to 1974, Günter Wand directed the orchestra as the successor of Hermann Abendroth and Eugen Papst. And while focused more on the classical and Romantic repertoire, contemporary composers such as Paul Hindemith, Ernst Krenek, Werner Egk, Olivier Messiaen, Wolfgang Fortner, Bernd Alois Zimmermann und Hans Werner Henze were not forgotten.

Composers such as Karlheinz Stockhausen, Witold Lutoslawski and Krzysztof Penderecki were repeatedly invited to conduct their own works with the Gürzenich Orchestra. Not to forget the ranks of soloists who appeared with the orchestra during the 20th century: such as the pianists Eugen d’ Albert, Ferruccio Busoni, Clara Schumann, Wladimir Horowitz, Edwin Fischer, Claudio Arrau, Clara Haskil, Wilhelm Backhausen, Walter Gieseking, Alfred Brendel, Maurizio Pollini und Radu Lupu, and the violinists Joszef Szigeti, Adolf Busch, Carl Flesch, Bronislaw Hubermann, Jascha Heifetz, Wolfgang Schneiderhan, Henryk Szeryng, Frank Peter Zimmermann und Anne-Sophie Mutter. Yuri Ahronowitch took over the post of Gürzenich director in 1975, followed by Marek Janowski eleven years later. In 1986, the newly-opened Philharmonie in Cologne become the permanent home of the Gürzenich Orchestra. With the appointment of James Conlon as the General Music Director of the City of Cologne in 1991, the orchestra brook into the international music business, as confirmed by numerous concert tours. The recording activities of the Gürzenich Orchestra and James Conlon have been very intensive in recent years. The Zemlinsky cycle (EMI) in particular won numerous gramophone prizes, as did the “Violin Concertos of the 20th Century” series with Vladimir Spivakov as the soloist and a CD of works by Viktor Ullmann (Capriccio). Capriccio has released recordings of all of Shostakovich’s works under the direction of Dimitrij Kitajenko. For this, the orchestra received the MIDEM Classical Award 2006 and the ECHO Classic Prize 2006.

Markus Stenz has directed the Gürzenich Orchestra since the 2003/2004 season, and in 2004/5 was appointed the General Music Director of the City of Cologne. Under his direction, the Gürzenich Orchestra was awarded a prize from the Deutsche Musikverleger-Verband e.V. (German Association of Music Publishers) in Spring 2004 “for the best concert program of the 2003/2004 season”. In October 2005, Markus Stenz and the Gürzenich Orchestra launched the “Go live!” project, the only one of its kind in the world – all concerts by the Gürzenich Orchestra in the Cologne Philharmonie are recorded live and sold immediately afterward as “instant CDs” or for storage on MP3 players. For this internationally acclaimed service, the orchestra was awarded the special prize for innovative marketing at the Culture Prize NRW Ticket 2006, and also received the Live Entertainment Award 2006/2007.

Les racines de I’Orchestre de Gürzenich remontent à la fondation de la grande et de la petite chapelle de la cathédrale au 15éme siècle qui, jusqu‘à la fin du 18éme siècle, avaient pour tâche d’assurer la musique d‘église, tout comme aussi les concerts et la musique de théâtre à Cologne. En 1827, la “Cölner Concert-Gesellschaft”, sous I‘égide de citoyens aisés et férus d’art, en reprit la gestion: elle organisa les “Concerts de la société” ou “Concerts d’abonnement” qui eurent lieu à partir de 1857 à Gürzenich, ainsi que le Festival de musique du Rhin inférieur se déroulant entre autres à Cologne avec Felix Mendelssohn Bartholdy comme chef d’orchestre. Elle engagea en outre des chefs d’orchestre municipaux comme Conradin Kreutzer, Heinrich Dorn, Ferdinand Hiller, Franz Wüllner ou Fritz Steinbach.

Chefs d’orchestre et compositeurs dominants de I‘époque, tels que Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms ou Stravinski ne cessèrent de travailler avec I’orchestre de tradition de Cologne. Les créations d‘œuvres majeures comme le “Double Concert op. 102” de Brahms, “Till Eulenspiegels lustige Streiche” et “Don Quixote” de Richard Strauss ou encore la Cinquième Symphonie de Mahler furent confiées à I’Orchestre de Gürzenich, ainsi que les “Hiller-Variationen” de Max Reger ou le “Konzert für Orchester” de Bernd Alois Zimmermann.

De 1945 à 1974, Günter Wand, successeur de Hermann Abendroth et Eugen Papst, est à la tête de I’orchestre. Et tout en intensifiant les répertoires classique et romantique, il n’en oublie pas pour autant des contemporains comme Paul Hindemith, Ernst Krenek, Werner Egk, Olivier Messiaen, Wolfgang Fortner, Bernd Alois Zimmermann et Hans Werner Henze.

Des compositeurs tels que Karlheinz Stockhausen, Witold Lutoslawski ou Krzysztof Penderecki sont toujours conviés à venir diriger leurs propres œuvres avec I’Orchestre de Gürzenich. Sans oublier la parade des solistes qui se produisent au 20ème siècle en sa compagnie: parmi eux, les pianistes Eugen d’ Albert, Ferruccio Busoni, Clara Schumann, Wladimir Horowitz, Edwin Fischer, Claudio Arrau, Clara Haskil, Wilhelm Backhausen, Walter Gieseking, Alfred Brendel, Maurizio Pollini et Radu Lupu; ou les violonistes Joszef Szigeti, Adolf Busch, Carl Flesch, Bronislaw Hubermann, Jascha Heifetz, Wolfgang Schneiderhan, Henryk Szeryng, Frank Peter Zimmermann et Anne-Sophie Mutter. En 1975, Yuri Ahronovitch endosse la fonction de chef d’orchestre de Gürzenich, et Marek Janowski lui succède onze ans plus tard. En 1986, la nouvelle Philharmonie de Cologne devient le siège de I’Orchestre de Gürzenich. Avec la nomination de James Colon comme directeur général de la musique de la ville de Cologne en 1991, I’orchestre s’ouvre à la scène musicale internationale, ce que confirment de nombreuse tournées de concerts. Avec James Colon, I’Orchestre de Gürzenich s’est beaucoup consacré aux enregistrements au cours de ces dernières années. Nombre de prix internationaux du disque ont récompensé notamment le cycle Zemlinsky (EMI), mais aussi la série “Concertos pour violon du 20éme siècle” avec Vladimir Spivakov en soliste, ainsi qu’un CD avec des œuvres de Viktor Ullmann (Capriccio). Un enregistrement intégral Chostakovitch a vu le jour sous la direction de Dmitrij Kitajenko et est paru chez Capriccio. L’orchestre a obtenu pour cette performance le MIDEM Classical Award 2006 et I’ECHO Klassik 2006.

Depuis la saison 2003/2004, Markus Stenz est chef d’orchestre de Gürzenich et depuis 2004/5 directeur général de la musique de la ville de Cologne.

Au printemps 2004, I’orchestre de Gürzenich s’est vu récompensé sous sa direction par le “Deutschen Musikverleger-Verband e.V.” (Association des éditeurs musicaux allemands) pour “Le meilleur programme de concerts de la saison 2003/2004. En octobre 2005, Markus Stenz et I’Orchestre de Gürzenich ont inauguré le projet unique au monde “GO Live!” – tous les concerts de I’Orchestre de Gürzenich à la Philharmonie de Cologne sont enregistrés en direct et vendus directement après le concert comme “CD express” ou pour être chargés sur lecteur MP3. Pour cette offre reconnue au niveau international, I’orchestre a obtenu au sein du Prix de la culture NRW Ticket 2006 le prix spécial pour un marketing innovant et s’est vu décerner en outre le Live Entertainment Award 2006/2007.

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